KOTAK GEAR PERLU DIJAGA RAPI



Jika perbatuan kenderaan baru anda mencecah 1,000 kilometer,kita perlu menghantar kenderaan untuk servis pertama.

Servis pertama ialah pemeriksaan terakhir yang sepatutnya dilakukan pada semua kenderaan baru.Perkara yang perlu dilakukan pada semua kenderaan baru.Perkara yang perlu dilakukan ketika servis pertama ialh menukar semua jenis minyak pada kereta termasuk  minyak kotak gear.

Jangan abaikan servis pertama ini kerana pada masa ini minyak enjin dan kotak gear yang mengandungi lebihan besi atau habuk besi dalam enjin dibuang bagi mengelak ia terhakis.

Untuk kereta versi automatik  pula penukarannya ialah setiap 15,000 atau 20,000 km.Bagi versi manual penukaran perlu dilakukan setiap 40,000 atau 50,000 km.

Perkara ini sangat penting bagi menjamin kotak gear sentiasa bergerak lancar dan dalam keadaan suhu operasi normal.

Bagaimana pun ,untuk menukar minyak kotak gear bergantung kepada kereta dan jenis kotak gear yang disarankan dalam manual kereta.

Dicadangkan  setiap dua kali menukar monyak kotak gear masukkan sedikit gear treatment.Setiap kali melakukan servis kenderaan minta mekanik memeriksa paras minyak kotak gear.

Pastikan ia  melebihi paras minimun .Jangan memandu kenderaan jika paras minyak gear kurang dari tahap minimun bagi mengelak kerosakan gigi gear.

Bagi kereta manual,ketika memandu jangan sekali-kali meletakkan kaki diatas pedal klac .Ia boleh memendekkan jangka hayat piring klac dan merosakkan gigi gear kereta anda.

Laraskan paras klac supaya berada dalam keadaan sesuai dengan panjang kaki anda dengan meminta bantuan mekanik.Jangan paksa sekiranya gear tidak masuk,sebaiknya cuba lepaskan brek tangan dahulu.

Ketika berada pada lampu isyarat ,naturalkan gear dan tarik brek tangan.Jangan biar enjin melahu dalam keadaan gear.

Minta bantuan mekanik mengenalpasti kelajuan maksimun kotak gear dan jangan memandu melebihi kelajuan maksimun.

bagi kereta automatik,pastikan anda faham kegunaan semua paras gear iaitu P,R,D,L,2 dan 3.Bagi pemanduan biasa,gunakan D dan apabila memotong,gunakan butang Overdrive (OD).

Sekiranya kereta anda tidak mempunya butang OD anda perlu menerima hakikat kereta anda tidak boleh dipandu agresif.

Jangan gunakan OD pada kelajuan melebihi 100 km/jam kerana fungsinya seperti kita menurunkan gear dari 5 ke 4 apabila memotong dan tetap pada gear 4 sehingga kita memadamkan butang OD.

Sekiranya terdapat lelehan atau kebocoran minyak dari kotak gear jangan panik kerana ia tidak rosak.Kemungkinan pelapik getahnya sudah rosak.Periksa paras minyak kotak gear secara kerap dan pastikan ia sentiasa mencukupi.

Setiap kali menukar p[iring klac tukar sekali pelapik minyak walaupun ia tidak bocor kerana jangka hayatnya sama dengan piring klac.


Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Penaja

insan yang cintakan ilmu

Pengikut